Gode råd til dig, der er gravid

Når man er gravid, er der mange, der lige pludselig har gode råd til, hvad man skal og ikke skal gøre for at få den bedst mulige graviditet og passe godt på sit barn. Det er dog ikke altid fra folk, der har den helt store viden om graviditet. Vi har her samlet nogle generelle råd til dig, der er gravid – gode råd som anbefales af bl.a. Sundhedsstyrelsen.

Spis sundt og varieret

Mange kan hurtigt bruge et barn som undskyldning for at spise helt ustyrligt meget eller meget usunde fødevarer. Man spiser jo for to, ikke? Sådan skal ”at spise for to” dog ikke tolkes. Når du er gravid, har det, du spiser og drikker betydning for barnets udvikling i livmoderen – og det er derfor essentielt, at du spiser både sundt og varieret i løbet af din graviditet. Du spiser generelt sundt og varieret ved at følge de officielle kostråd, som bl.a. anbefaler, at du spiser frugt og mange grøntsager, spiser mere fisk, vælger fuldkorn, vælger magert kød, vælger magre mejeriprodukter og spiser mindre mættet fedt, sukker og salt samt slukker tørsten i vand.

Husk kosttilskud

En sund og varieret kost er dog ikke altid nok for at sikre, at dit barn får den nødvendige næring – og det anbefales derfor også, at du supplerer den sunde kost med kosttilskud. Sundhedsstyrelsen anbefaler bl.a., at du skal tage tilskud af folsyre, D-vitamin, jern og kalk (især hvis du ikke spiser mælkeprodukter). Folsyre er et B-vitamin, som forebygger misdannelser af barnets hjerne og rygmarv, og det spiller en stor rolle, når barnets centralnervesystem bliver udviklet. D-vitamin fremme optagelsen af calcium og knogleopbygningen. Jern bruges til at danne røde blodlegemer. Kalk er vigtigt for både den gravides og det ufødte barns knogler.

Vær fysisk aktiv

En lille (eller større) mave er ingen undskyldning for at smide sig på sofaen dagen lang – medmindre lægen selvfølgelig har anbefalet det. Der er nemlig mange fordele ved at være fysisk aktiv regelmæssigt under graviditeten – både for dig og barnet. Regelmæssig fysisk aktivitet giver dig bl.a. bedre kondition og større styrke til at klare graviditeten med færre gener, gør dig bedre rustet til fødslen, giver dit barn bedre forhold i livmoderen og giver dig en lavere risiko for f.eks. svangerskabsforgiftning og graviditetssukkersyge.

Nyd din graviditet

Der er generelt mange ting, du skal tage stilling til under din graviditet – og der følger også mange nye bekymringer med, når man pludselig ikke kun skal tage sig af sig selv. Det kan hurtigt føre til stress. Det er derfor meget vigtigt, at du husker at koble af og lytter til din krop. Hvis din krop ikke er enig i det, du er i gang med, så er det bedre at du holder en pause. Hvis du generelt er en urolig type, kan det også være en god idé at tage forbi en scanningsklinik til flere end blot de to scanninger, som det offentlige tilbyder. Det kan f.eks. være en misdannelsesscanning, hvor du får et detaljeret indblik i din babys sundhed og væksttilstand – og den kan du få foretaget helt fra uge 14+1 og op til uge 41+0.